Toonde Ra van der Hoek hier jaren geleden nog werk met ruimtelijke aspecten, vandaag de dag is zij vooral schilder en tekenaar. Haar series lijkten te ontstaan in afgeronde periodes van inspiratie, vaak na buitenlandse reizen. Zo toonde zij eerder reeksen die natuur en cultuur van Scandinavië en Japan als vertrekpunt hadden, nu komen uit een werkperiode van twee maanden in Spanje schilderijen voort met een eigen kijk op het Iberische leven.
Van der Hoek is geen kunstenaar die het zoekt in imponeren met omvang en heftige taferelen. Zij componeert door goed te kijken, het juiste perspectief te kiezen en zorgvuldig te rangschikken. Juist door de beperkte formaten – veel hoger of breder dan 30 centimeter is haar werk zelden – komt het er bijzonder op aan waar de verf terecht komt en hoe. Van de weelderige plantengroei van Spanje. de bergen, dieren en gebouwen, gebruikt ze slechts de kenmerken die nodig zijn om haar visie vorm te geven. Opvallend zijn de met het schildersmes aangebrachte lijnen, die in bijna al dit nieuwe werk voorkomen. In het brede schilderij ‘Wind’ gaat het om spannende verticalen, in het doekje met een witte ezel verbinden ze het dier met zijn omgeving. Gebouwen krijgen nieuwe dimensies. De suggestieve kracht blijft een sterk punt in Van der Hoeks werk. Eenduidigheid is haar vreemd.
-André Keikes, uit: Intrigerende lijnen en spannende casco-objecten. Leeuwarder Courant, 2008
Naar aanleiding van een duo tentoonstelling met Trude van Assem bij Galerie Eewal, Leeuwarden.