Hoe poëtisch kan zakelijk pakpapier zijn? Zeer, als Ra van der Hoek het verknipt en beschildert. In de Leeuwarder galerie Eewal zijn recente ‘knipsels’ van haar te zien. Zeemansgraf is de titel van een van de grote werken van papier. Uit mooi, diepblauw geschilderde vellen papier, zijn kruisjes geknipt, die weer uitzicht bieden op andere lagen, lichter gekleurd papier daaronder. De vellen papier zijn losjes over elkaar gehangen, er zit ruimte tussen. Het zijn geen platte, stof op elkaar gelijmde collages die Van der Hoek maakt, maar eerder kijkdozen. Haar werken op papier zijn ook niet ingelijst, maar zitten als opgeprikte vlinders in platte kistjes met glas ervoor. Het worden haast kwetsbare, tere objecten. Zeemansgraf is een van de weinige werken met een titel die naar iets verwijst. Ra van der Hoek maakt abstracte composities met papier, kwast en schaar. Het lijkt soms alsof er achteloos stukjes uit het papier zijn geknipt en alsof er losjes wat met bruine, groene of rode verf op de knipsels geschilderd is. Maar de resultaten zijn afgewogen composities.
– Paul Steenhuis in NRC Handelsblad, 1991